poniedziałek, 3 marca 2014

Circle to land

Witam serdecznie! Dziś na VATSIMie miejsce miała nietypowa sytuacja. Lot Oslo Sandjeford - Szczecin.
Wiatr w Szczecinie wiał z kierunku 120 (więc pasem do lądowania musi być pas 13) ale niestety nie ma opracowanych podejść na ten kierunek (żadnych  map podejścia ani nic).

Jednak i na to są sposoby. Poprosiłem o podejście z widocznością ale dodatkowym utrudnieniem jest brak radaru nad lotniskiem w Szczecinie (tzw. kontrola proceduralna - kontroler opiera się na meldunkach pilota).

Wszystko zapowiadało się dobrze, CAVOK (Clouds and Visibility OK) czyli widoczność większa niż 10 km, nie ma opadów ani chmur poniżej 5000ft nad ziemią.

Mieliśmy wejść w holding (oczekiwanie/krążenie) nad punktem CHO jak opublikowano (a opublikowano tak jak tu: staliśmy pozwolenie na podejście ILS na pas 31 (odwrotny do pasa 13) po czym na tzw. Circle to land i lądowanie na 13, po czym mieliśmy zgłosić na końcówce do 13.

Wszystko wyglądało tak:
Screen z przebytej trasy, jak widać 'holding' wyszedł średnio.

A tak to powinno wyglądać wg. podręczników:

Wszystko było wykonane tak jak być powinno (idealnie raczej trudno było by zrobić aby było jak na załączonym obrazku), ale było to coś czego normalnie nie praktykuję.
Nie pamiętam kiedy ostatni raz podczas lotu coś liczyłem lub wykonywałem podobne podejścia.

Całą ideą tego jest wylądowanie na pasie poprzez podejście na inny pas, odejście od niego, zakręcenie i wylądowanie. Po wylądowaniu jak widać na poniższej mapie:
http://www.pl-vacc.org/pol3/download.php?ts=K9vUpguzCqzWqw%3D%3D&type=m&file=ead/EP_AD_2_EPSC_1-1-1.pdf
mieliśmy opuścić przez drogę Alfa (A), wymagało to dość szybkiego hamowania, zawrotu i szybkiego dojazdu do końca pasa i opuszczenie go ponieważ na podejściu był drugi Wizz Air, a dwie awionetki szykowały się do startu. Dość ruchliwy dzień na Szczecinie.
Niestety nie było czasu na inne fotki.


Dzisiaj skorzystałem również z nowego narzędzia - EFASS.
Narzędzie które pomaga planować loty w dość dokładnym tego słowa znaczeniu.
Oblicza paliwo, ustala trasę, pokazuje z jakimi kontrolerami będziemy nawiązywać łączność. Ma wiele ciekawych funkcji. Ponadto można dostosować go do dowolnego typu samolotu.
Świetne narzędzie do planowania lotów IFR.
Kilka zdjęć:
Widać trasę, inne samoloty, aktywnych kontrolerów itp.

Pokazuje nam cały operacyjny plan lotu który możemy wydrukować

Ładnie zaplanowane paliwo





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz